De officielle kostanbefalinger

Kostrådene skal guide danskerne til en sundere og mere aktiv livsstil. Kender du de 10 kostråd? Ellers kan du blive klogere på dem her.

kostraad

De 10 kostråd gælder for hovedparten af den danske befolkning. Undtagelser er børn under 3 år, småtspisende ældre og personer, der har en sygdom, som stiller andre krav til maden. For ældre over 65 er der udviklet et sæt supplerende kostråd

DE OFFICIELLE KOSTRÅD 

1. Spis varieret 
2. Spis frugt og mange grøntsager
3. Spis mere fisk
4. Vælg fuldkorn
5. Vælg magert kød og kødpålæg
6. Vælg magre mejeriprodukter
7. Spis mindre mættet fedt
8. Spis mad med mindre salt
9. Spis mindre sukker
10. Drik vand

 Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv. Således lyder det første – og vigtigste – kostråd. Følger man dette, er man allerede godt på vej. Følger man alle De officielle kostråd, vil kroppen få dækket sit behov for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Vægten bliver lettere at holde, og man forebygger en række livsstilssygdomme.

De officielle kostråd er udformet af eksperter på området og bygger på al den viden, vi i dag har omkring kost og sundhed. Vi bakker op om kostrådene og tager altid udgangspunkt i dem, når vi udformer vores kommunikationsmateriale.
Merete Myrup, Ernæringschef Mejeri, Landbrug & Fødevarer

Det er let at lade sig forføre af spændende diæter, såkaldte ”super foods” og nye kontroversielle undersøgelser, der skaber overskrifter i medierne. Men en ny undersøgelse er ikke lig med sandheden – for at få den må man kigge på den samlede evidens. Og det er netop dét, kostrådene baserer sig på. De officielle kostråd taler for en sund og varieret kost, som ikke udelukker enkelte fødevaregrupper. Det er sund fornuft.

Læs mere om De officielle kostråd på Fødevarestyrelsens hjemmeside.