18. oktober 2020

De officielle kostråd

Kostrådene skal guide danskerne til en sundere og mere aktiv livsstil. Kender du de 10 kostråd? Ellers kan du blive klogere på dem her.

Hvem står bag de officielle kostråd? 

Fødevarestyrelsen står bag de 10 Officielle Kostråd, som er råd til en sundkost og livsstil.

Rådene er baseret på videnskabelige studier foretaget af ledende danske forskere i sundhed, kost og ernæring og store skandinaviske og internationale forskningsarbejder, mens den videnskabelige gennemgang er håndteret af DTU Fødevareinstituttet. 

De 10 kostråd gælder for hovedparten af den danske befolkning. Undtagelser er børn under 3 år, småtspisende ældre og personer, der har en sygdom, som stiller andre krav til maden. For ældre over 65 er der udviklet et sæt supplerende kostråd.

Lever du efter kostrådene, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Du nedsætter risikoen for livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og kræft. Samtidig forebygger rådene, at du tager på i vægt.

DE 10 OFFICIELLE KOSTRÅD

1. Spis varieret 
2. Spis frugt og mange grøntsager
3. Spis mere fisk
4. Vælg fuldkorn
5. Vælg magert kød og kødpålæg
6. Vælg magre mejeriprodukter
7. Spis mindre mættet fedt
8. Spis mad med mindre salt
9. Spis mindre sukker
10. Drik vand

 

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv. Således lyder det første – og vigtigste – kostråd. Følger man dette, er man allerede godt på vej. Følger man alle De officielle kostråd, vil kroppen få dækket sit behov for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Vægten bliver lettere at holde, og man forebygger en række livsstilssygdomme.

DE OFFICIELLE KOSTRÅD ER UDFORMET AF EKSPERTER PÅ OMRÅDET OG BYGGER PÅ AL DEN VIDEN, VI I DAG HAR OMKRING KOST OG SUNDHED. VI BAKKER OP OM KOSTRÅDENE OG TAGER ALTID UDGANGSPUNKT I DEM, NÅR VI UDFORMER VORES KOMMUNIKATIONSMATERIALE.
- Merete Myrup, Ernæringschef Mejeri, Landbrug & Fødevarer

Det er let at lade sig forføre af spændende diæter, såkaldte ”super foods” og nye kontroversielle undersøgelser, der skaber overskrifter i medierne. Men en ny undersøgelse er ikke lig med sandheden – for at få den må man kigge på den samlede evidens. Og det er netop dét, kostrådene baserer sig på. De officielle kostråd taler for en sund og varieret kost, som ikke udelukker enkelte fødevaregrupper. Det er sund fornuft.

Læs mere om De officielle kostråd på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

FAQ

Hvilke kostanbefalinger gælder for mælk, yoghurt og ost?

Fødevarestyrelsen anbefaler ¼ - ½ liter magert mælkeprodukt dagligt. Når du spiser varieret og efter de officielle anbefalinger, er der også plads til 1-2 skiver mager ost svarende til ca. 25 gram.

Hvilke kostanbefalinger gælder for smør og fløde?

Selvom smør er et mejeriprodukt, skelner kostanbefalingerne mellem det og fødevaregruppen "mælk, yoghurt og ost". Smør er kendt for den dejlige smag, men på grund af det højere indhold af fedt og lavere indhold af calcium anbefales et begrænset indtag som en del af en afbalanceret kost

Hvad sker der, hvis jeg fjerner mejeriprodukter fra min kost?

Mejeriprodukter, som f.eks. mælk, yoghurt og ost er kilder til vigtige næringsstoffer. Hvis man fjerner mejeriprodukter fra kosten eller begrænser indtaget, kan det gå ud over tilførslen af vigtige vitaminer og mineraler, især calcium. Beslutningen om at fjerne fødevaregrupper fra kosten bør tages i samråd med en ekspert, f.eks. en autoriseret diætist

Er det naturligt at drikke mælk fra en anden art?

Et nyfødt barn skal helst have mælk fra sin mor, og derfor er amning det bedste valg. Komælk er kendt som en næringsrig fødevare, der introduceres efter 1-års alderen. Normalt drikker mennesker mælk fra andre arter, ligesom de spiser andre animalske produkter som f.eks. kød eller æg. I takt med menneskets udvikling indså man fordelene ved indtagelse af mejeriprodukter, hvorfor malkekvægbruget udviklede sig. Dette kan andre arter ikke gøre, men i tilfælde hvor mælken er tilgængelig, drikker andre den også, f.eks. huskatte, fugle (der hakker gennem låget af mælkeflasker)

Se flere kostanbefalinger