Mælk - en unik pakke af næringsstoffer

De vigtigste grunde til at anbefale mælk som en del af din daglige kost, er mælkens indhold af calcium, protein og en lang række vigtige vitaminer og mineraler. Tilsammen gør det mælk til en helt særlig fødevare, der spiller en vigtig rolle i din kost.

Calcium og protein er stærke argumenter for at drikke mælk, men der er meget andet godt i mælk.

Mælk indeholder en lang række vigtige mineraler og vitaminer. Faktisk er mælk en af de fødevarer, der indeholder flest forskellige næringsstoffer i samme produkt. Nedenfor finder du en gennemgang af en række mineraler og vitaminer, som mælk bidrager med.

Calcium

Calcium er nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler og tænder. Knoglevævet er levende væv, og der sker en konstant nedbrydning og genopbygning af knoglevævet. Det er derfor vigtigt, at du får en løbende tilførsel af calcium gennem hele livet. Mineralet har også mange andre vigtige funktioner i kroppen. Calcium bidrager til en normal signaloverførslen mellem dine nervebaner. Mangel på calcium kan give muskeltræthed og i værste fald have konsekvenser for din knoglesundhed.

Læs mere om mælkens rolle for knoglerne her

Vitamin B12

Vitamin B12 er et livsnødvendigt vitamin, der udelukkende findes i animalske fødevarer. Vitaminet bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer. De røde blodlegemer indeholder hæmoglobin, som transporterer ilt fra lungerne og ud til kroppens væv og celler. I den sammenhæng bidrager vitamin B12 til at mindske træthed og udmattelse. Derudover bidrager vitamin B12 til nervesystemet samt immunsystemets normale funktion. Mangel på vitamin B12 er sjældent, men kan forekomme hos vegetarer og veganere, fordi det ikke forekommer i ret mange vegetabilske madvare.

Vil du vide mere om Vitamin B12, så læs mere her.


Riboflavin (vitamin B2)

Riboflavin bidrager til at vedligeholde normale røde blodlegemer. Som førnævnt indeholder røde blodlegemer hæmoglobin, som indeholder jern og transporterer ilt fra lungerne og ud til kroppens væv og celler. Riboflavin bidrager til en normal omsætning af jern, og kan således, ligesom vitamin B12, være med til at mindske træthed og udmattelse.

Fosfor

Fosfor bidrager, sammen med calcium, til at vedligeholde normale knogler og tænder. Derudover bidrager fosfor til cellemembranernes normale funktion, og er en vigtig brik i opbygningen af de komponenter der udgør vores gener (DNA og RNA). Mangel på fosfor kan have konsekvenser for din muskel- og knoglesundhed, såfremt der er underskud af fosfor i en længere periode.

Kalium

Kalium bidrager til nervesystemets normale funktion. Dette er væsentligt, da nervesystemet skaber kontakten mellem legemets celler, organer og væv, registrerer, kontrollerer og koordinerer fysiologiske processer og modtager og behandler informationer fra de ydre omgivelser og afstemmer legemets reaktioner herpå. Derudover bidrager kalium til en normal muskelfunktion. Sidst, men ikke mindst bidrager kalium til at vedligeholde et normalt blodtryk.

Jod

Jod bidrager til en normal produktion af skjoldbruskirtelhormoner og en normal skjoldbruskirtel funktion. Skjoldbruskirtlen, der befinder sig fortil og nedadtil på halsen, er den kirtel, der producerer de hormoner, der kontrollere stofskiftet i kroppen. Mangel på jod kan således føre til lavere energistofskifteAf bekymring for om befolkningen får dækket sit behov for jod, er der i Danmark og mange andre lande tilsat jod til husholdningssalt.

Effekter af mælkematricen

Fælles for de ovenstående mikronæringsstoffer er at de bidrager til et normalt energistoftskifte, der er vigtig for kroppens sundhed. Der er stigende anerkendelse af, at de gunstige effekter af mælk og mejeriprodukter handler om mere end de individuelle næringsstoffer, de indeholder. Det er nærmere den unikke kombination af næringsstoffer og disses indbyrdes interaktion i en mælkematrix, der tilsammen gør mælk og mejeriprodukter til en helt særlig fødevare, der spiller en vigtig rolle i din kost.

Næringsstoffer i mælk

Indhold i 1/4 liter minimælk

Protein (g)

8,75

Kulhydrat (g)

11,75

Fedt (g)

1,25

Calcium (mg)

310

Riboflavin B2 (mg)

0,4275

Vitamin B12 (µg)

1,205

Fosfor (mg)

242

Kalium (mg)

392,5

Jod (µg)

58,25