Kulhydrat i mælk

Kulhydrater findes for det meste i vegetabilske fødevarer som kornprodukter, grøntsager og frugter, men der er også kulhydrat i mælk og mejeriprodukter. Mælk indeholder nemlig mælkesukker, som er en bestemt type kulhydrat. Men hvad er mælkesukker, og hvor meget sukker er der i mælk? Bliv klogere her.

kulhydrater

Sukker i mælk

Mælk indeholder kulhydrat også kaldet laktose. Laktose er en sukkerart, der findes helt naturligt i mælk, og der tilsættes dermed ikke sukker med mindre, det er er specificeret i ingredienslisten. Der findes sukker i smagstilsatte mejeriprodukter som kakaomælk og det meste frugtyoghurt. 

Alle sukkerarter – både dem der findes naturligt og dem, der tilsættes fødevarer – skal fremgå under ’Sukkerarter’ på næringsdeklarationen på fødevarer. Ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt kan man dog ikke sammenligne laktose med tilsat sukker.

Mælk indeholder ca. 5 g laktose pr. 100 ml. Til sammenligning indeholder Coca Cola ca. 11 gram kulhydrat pr. 100 gram, herunder 10 gram tilsat sukker.

Læs mere om laktose her

Sukker er ikke bare sukker

Man kan som sagt ikke sammenligne laktose og tilsat sukker. Sodavand og kakaoskummetmælk indeholder begge sukker og begge drikke har et samlet indhold af kulhydrat på ca. 8-11 g kulhydrat pr. 100 ml. 

Forskellen mellem kulhydratindholdet i sodavand og kakaoskummetmælk er, at kulhydrat i sodavand alene består af tilsat sukker, mens kulhydraterne i kakaoskummetmælk er ca. 5 gram tilsat sukker og ca. 5 gram laktose, som findes naturligt i mælk. En anden forskel er energiindholdet. Der er flere kalorier i kakaoskummetmælk end i sodavand. Det skyldes, at kakaomælk indeholder protein og lidt fedt. Til gengæld indeholder kakaoskummetmælken også vitaminer og mineraler, mens sodavand slet ikke indeholder vitaminer og mineraler. Coca-Cola indeholder ikke andre næringsstoffer end sukker, hvorimod mælk indeholder en lang række værdifulde næringsstoffer som f.eks. protein og calcium. 

Sukker er derfor ikke bare sukker, og det er vigtigt at vælge sine drikkevarer med omhu. 

De officielle kostråd

Mange danskerne spiser for meget sukker. Hele 6 ud af 10 børn og 4 ud af 10 voksne har, ifølge Danskernes Kostvaner 2011-13, et for højt sukkerindtag. 80 % af det sukker vi indtager, kommer fra sodavand, slik, kager og is, mens de resterende 10 % kommer fra søde morgenmadsprodukter og syrnede mælkeprodukter med tilsat sukker som fx frugtyoghurt. 

Der er plads til lidt af de søde sager en gang imellem til specielle lejligheder. Man skal dog være opmærksom på ikke at få for mange tomme kalorier i form af sukker fra det vi spiser og drikker, da det risikerer at optage pladsen for mad som indeholder de vitaminer og mineraler vi har brug for
Merete Myrup, Ernæringschef Mejeri, Landbrug & Fødevarer

Ifølge de officielle kostråd skal vi danskere spise mindre sukker, end vi gør nu. Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi max. får 10 % af vores energi fra tilsat sukker. Anbefalingen gælder dog ikke naturligt forekommende sukker, som bl.a. findes i mælk og frugt. 

Læs mere om de officielle kostråd.

Børn og sukker

6 ud 10 børn får for meget sukker. Fødevarestyrelsen anbefaler, at børnehavebørn ikke får mere end 30-40 gram sukker om dagen og at skolebørn ikke får mere end 45-55 gram sukker om dagen. Som eksempel på vejer en spiseskefuld sukker med top ca. 15 gram, mens en ½ l sodavand eller saftevand indeholder 50 gram sukker.
Børn og unge drikker i gennemsnit ½ liter sodavand og saft hver anden dag. Fødevarestyrelsen anbefaler at børn max. Drikker ½ liter sodavand, saft eller energidrik om ugen. 

Sunde tænder og sukker

24 % af det sukker, danskerne indtager, kommer fra sukkersødet sodavand, saft, iste, energidrikke, mm. Det er dog ikke kun sukkerindholdet i de søde drikke, der kan være et problem. Drikkene indeholder syre, som kan give syreskader på tænderne. Dette gælder alle læskedrikke, som har en lav pH og som indeholder syre. Syreskader er svære at se, men det kan være smertefuldt, når emaljen er blevet ætset tynd. Er emaljen én gang blevet ætset, kommer den ikke igen, hvilket giver større risiko for at få huller i tænderne.

Mælk giver, i modsætning til sodavand, ikke risiko for syreskader på tænderne. Mælk og dets indhold af calcium bidrager derimod positivt til at udvikle, styrke og vedligeholde vores tænder. Det samme kan ost, der kan være med til at forebygge caries (huller i tænderne).

Bliv klogere på ost og tandsundhed her.

Sukkerindholdet i yoghurt

Frugtyoghurt og yoghurt med tilsat smag indeholder som oftest tilsat sukker. Mængden af tilsat sukker varierer dog meget afhængig af, hvilket mærke du vælger. Du kan finde mærker, hvor mængden er høj – helt op til 10g/100 gram, mens mængden af tilsat sukker i andre mærker er lavere – under eller omkring 4-6 g/100 g


Nøglehulsmærket 

Ønsker du at spare på sukkeret, kan du med fordel kigge efter varer med Nøglehulsmærket. Nøglehulsmærket er et officielt ernæringsmærke, der gør det nemmere for forbrugerne at vælge sundere fødevarer. Fødevarer med Nøglehullet lever op til et eller flere krav for indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre. Yoghurter, der er nøglehulsmærket, skal fx indeholde mindre tilsat sukker end 4 g/100 g. Kun fødevarer, der bidrager til en sund og varieret kost, kan blive Nøglehulsmærket.

DE OFFICIELLE KOSTRÅD

Spar på fedt
Spar på sukker
Spar på salt
Spis flere kostfibre og fuldkorn


Læs mere om de officielle kostråd her