Knogler

Vores skelet består af 206 knogler, og de har tre vigtige funktioner: De skal beskytte sårbare organer, sikre bevægelighed samt fungere som depot for mineraler. Læs mere om knogler i denne artikel.

Knoglevævet er et levende væv, som konstant nedbrydes og genopbygges. Det betyder, at knoglerne har brug for calcium hele livet igennem. Men særligt i barne- og ungdomsårene er der behov for ekstra calcium, da det er i denne periode, knoglestyrken for resten af livet grundlægges. Vores skellet er fuldt udviklet omkring 20-årsalderen, og allerede omkring 40-årsalderen begynder knoglerne at blive svagere, da der nedbrydes mere knoglevæv, end der opbygges. 

Indbygningen af calcium i knoglerne kaldes knoglemineralisering, og den er afgørende for knoglestyrken og knoglesundheden. Hvor stor indbygningen er, afhænger af mange forskellige faktorer. De vigtigste er arvelige forhold, calcium, D-vitamin og fysisk aktivitet – særligt vægtbærende aktivitet, hvor man bærer sin egen vægt, f.eks. løb eller gymnastik. 

Knoglerne holdes altså sunde og stærke gennem fysisk aktivitet og tilførsel af vigtige næringsstoffer, som calcium og D-vitamin. Den anbefalede daglige dosis af calcium er på 800 milligram for voksne og den anbefalede daglige dosis af D-vitamin er på 10 mikrogram. Se anbefalinger for alle aldersgrupper her.

Mælk er en god kilde til calcium, og en voksen kvinde vil få ca. 65 % af sit daglige calciumbehov dækket ved at drikke en halv liter mælk. Yoghurt indeholder lige så meget calcium som mælk, og også ost er rig på calcium, men vær opmærksom på, at ost har højere fedtindhold end mælk og yoghurt. 

D-vitamin er vigtig for kroppens optagelse af calcium. Vitaminet dannes i huden, når solen skinner på den, og kan ellers bedst fås fra fisk. Mange danskere har en lav D-vitamin-status i vintermånederne, fordi de ikke får nok sollys, så her er det vigtigt at være opmærksom på at spise fisk. 

Læs også om osteoporose (knogleskørhed).

Du kan læse mere om mælkens rolle for knoglerne her.