Plantebaseret madplan

En plantebaseret kost består hovedsageligt af planter med et minimum af forarbejdning. Vil du gerne spise mere plantebaseret? Her får du et eksempel på en plantebaseret kostplan.

vegan_diet

En plantebaseret kost forveksles ofte med en vegetarisk eller vegansk kost. En plantebaseret kost kan dog godt indeholde mindre mængder af animalske produkter. Når der skrues op for planter og ned for kødet, er det vigtigt ikke at glemme proteinerne. Bælgfrugter som linser, bønner og kikærter er en god kilde til protein. Det samme er mejeriprodukter som ost, skyr, cremefraiche, yoghurt og lignende. Udover at mejeriprodukter bidrager med protein, tilfører de også en masse smag og næringsstoffer til maden.

Har du lyst til at prøve at spise en plantebaseret kost med et minimum af forarbejde produkter og mindre animalske fødevarer? Så har du her et bud på en plantebaseret madplan til fem dage.

Plantebaseret madplan til fem dage

 

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Morgenmad

Havregrød med æble og mandler

Havregryn med mælk, æbler og rosiner

Havregrød med hytteost, blåbær og kanel

Yoghurt med müesli og friske bær

Havregryn med mælk, æbler og rosiner

Frokost

Rugbrød med avokado og tomat

Rester fra aftensmaden (tærte)

Rugbrød med humus og gnave grønt

Rester fra aftensmaden (pasta med grøntsager)

Rugbrød med hytteost og tomat

Eftermiddagssnack

Grøntsagsstave med humus

Grøn smoothie

Gulerødder med grøn ærtedip

Smoothie bowl med brombær

Grøntsagsstave med humus

Aftensmad

Tomattærte med timian

Grøn lasagne med spinat

Pasta med grøntsage

Indisk Dahl med mynte-raita

Risotto med ærter og squash

 

Ud fra madplanen kan du lave en indkøbsliste og handle ind til hele madplanen fx om søndagen. På den måde mindsker du risikoen for impulskøb. Husk at tjekke datomærkningen, så du undgår at smide mad ud som er for gammelt.

Hvis der er madvarer eller rester tilovers fra ugens løb, kan det være en god ide at lave en ”tøm køleskabet dag”. Det kan du fx gøre søndag, hvor du bruger de råvarer, du ikke har fået brugt i ugens løb. Fx kan du lave en æggekage, tærte, pizza, wok- eller gryderet med de sidste rester fra køleskabet. På den måde mindsker du madspild.

TIP: Er der opskrifter på kostplanen, som du eller din familie ikke kan lide, er der hjælp at hente. På arla.dk finder du mange opskrifter, som er plantebaserede.

Hvad er plantebaseret kost?

En plantebaseret kost er en kost, der hovedsageligt består af fødevarer fra planter herunder grøntsager, korn, nødder, frø, bælgfrugter og frugter. En plantebaseret kost er ikke nødvendigvis en vegetarisk eller vegansk kost, da animalske fødevarer som kød, fjerkræ, æg, fisk, skaldyr, mælk og mejeriprodukter godt kan indgå i mindre mængder.

Læs mere om plantebaseret kost her.