Plantedrikke tilsat calcium - optages det i kroppen?

Flere plantedrikke beriges kunstigt med calcium for at få næringsindholdet til at være på samme niveau som i komælk. Men kan det fungere som et alternativ? Læs mere her.


Hvorfor tilsættes plantedrikke calcium?

Calcium har mange vigtige funktioner i kroppen. Først og fremmest er det nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler og tænder. Vores knoglevæv er konstant under nedbrydning og genopbygning, og det er derfor vigtigt, at man får tilført calcium gennem hele livet. Herudover bidrager det bl.a. også til normal neurotransmission, muskelfunktion og størkning af blod.

Mange plantedrikke tilsættes calcium med ønske om at opnå et lignende næringsindhold som i mælk. I denne publikation kan du læse mere om, hvorfor Fødevarestyrelsen har fastslået, at plantedrikke ikke kan anvendes som alternativer til mælk1.

Selvom plantedrikkene tilsættes calcium svarende til mængden i mælk, er det dog ikke givet, at optagelsen er den samme. Det skyldes forskellige ting, bl.a.

Forskellige former for calcium optages forskelligt

De forskellige plantedrikke beriges med forskellige former for calcium, og ikke alle er nemme for kroppen at optage2. Calcium i mælk findes naturligt sammen med casein (et mælkeprotein) i mælken, og denne forbindelse er med til at sikre en god optagelse i kroppen.


Calcium i plantedrikkes bundfald

Bundfald i nogle plantedrikke kan reducere den mængde calcium, man får ind i kroppen, når man drikker produktet.

BUNDFALD?

Bundfald er et fast stof, der udskilles fra en opløsning og som evt. synker til bunds. I debbe tilfælde bundfald af kunstigt tilføjede ingredienser som fx calcium.

En sammenlignende undersøgelse viste, at der i gennemsnit kun var 31 % af den angivne mængde calcium i drikken, når man hældte den op og drak den. Hvis plantedrikken blev rystet grundigt, kunne man finde 59 % af den angivne mængde calcium i drikken – resten lå på bunden af flasken i et fast bundfald2.


Mindsket udnyttelse af calcium

Derudover indeholder nogle plantedrikke stoffer, som kan binde calcium under fordøjelsen og dermed mindske udnyttelsen af mineralet. Fytinsyre, som er naturligt til stede i havre og bælgfrugter, og oxalat, som er naturligt til stede i soja, mandler og andre nødder, er begge stoffer, som hæmmer optagelsen af calcium.

Så selvom mange plantedrikke er beriget med en mængde calcium svarende til indholdet i mælk, er det grundet bundfald og optagelseshæmmende stoffer usikkert, hvor stor en del af det tilsatte calcium der faktisk optages i kroppen. Indtil videre kræves der mere forskning på området, før man kan sige noget med sikkerhed.

Som forbruger skal du derfor være opmærksom på, at selvom der på emballagen er angivet, at produktet indeholder calcium, så kan du ikke være sikker på, at det er den mængde, din krop vil optage.

Læs mere om calcium og gode kilder til calcium her.



Kilder:

1: Miljø- og Fødevareministeriet, Fødevarestyrelsen. Plantebaserede drikke kan ikke anvendes som fuldgyldige alternativer til mælk.
2: Chalupa-Krebzdak, S., Long, C. J., & Bohrer, B. M. (2018). Nutrient density and nutritional value of milk and plant-based milk alternatives. International Dairy Journal, 87, 84-92. https://doi.org/10.1016/j.idairyj.2018.07.018