Sesamfrø

Sesamfrø har et højt indhold af calcium. Men kan man spise sesam og droppe mejeriprodukterne?

Calcium er vigtigt for opbygningen og vedligeholdelse af skelettet. Den vigtigste kilde til calcium er mælk og ost, der bidrager med ca. 60 % af det samlede indhold i danskernes gennemsnitlige kost (1). Af vegetabilske kilder til calcium finder du frø (især sesam), kerner, nødder og grønne grøntsager.  

Sesamfrø har et naturligt højt indhold af calcium. Hvis du ønsker at bruge sesamfrø som en kilde til calcium, skal du gå efter sesamfrø med skal, da det er skallen, der indeholder langt størstedelen af calcium i sesam. Skallen i sesamfrø har dog også et relativt højt indhold af stoffet phytin, som kan hæmme optaget af mineraler såsom calcium. Phytin binder mineraler såsom calcium, jern magnesium og zink, og indtager man store mængder af phytin, kan man derfor risikere at reducere kroppens evne til at optage disse mineraler (2). 

Når man benytter sesam som en kilde til calcium, skal man derudover være opmærksom på, at det kan være en fordel at blende, knuse eller tygge frøene grundigt, hvis man vil være sikker på at optage mineralet. Ellers kan man risikere, at frøene ryger ufordøjet gennem systemet.  

Det kan være en udfordring at nok calcium, hvis man undlader mælk og mejeriprodukter i sin kost. Hvis man fravælger mælk og mejeriproduktioner, kan det anbefales at være særlig opmærksom på at variere de calciumholdige fødevarer samt eventuelt at supplere sin kost med calciumtilskud. 

Facts om sesamfrø:  

I 100 g sesamfrø med skal er der 959 mg calcium. 
I 100 g sesamfrø uden skal er der 36,5 mg calcium.  

I Tahin, der er en pasta af malede sesamfrø, er der også et højt indhold af calcium. Tahin indeholder 426 mg calcium pr 100 g. 

1: DTU: Danskernes Kostvaner 2011-2013 
2: Klinisk diætist Kirsten Bønløkke, Osteoporoseforeningen, Calcium (kalk) i kosten