Hvad er en plantebaseret kost?

En plantebaseret kost forveksles ofte med en vegetarisk eller vegansk kost. En plantebaseret kost kan dog godt indeholde mindre mængder af animalske fødevarer. Læs mere om en plantebaseret kost og få svar på, om en plantebaseret kost er en sund kost.

vegansk-kostplan

Hvad er plantebaseret kost? 

En plantebaseret kost er et begreb, som kan fortolkes på flere måder. I sin bredeste definition er en plantebaseret kost en kost, der hovedsageligt består af fødevarer fra planter herunder grøntsager, korn, nødder, frø, bælgfrugter og frugter. En plantebaseret kost er ikke nødvendigvis en vegetarisk eller vegansk kost, da animalske fødevarer som kød, fjerkræ, æg, fisk, skaldyr, mælk og mejeriprodukter godt kan indgå i mindre mængder.

Der findes ingen universel definition af en plantebaseret kost. Der er dog ofte konsensus om, at en plantebaseret kost hovedsageligt består af hele planter. Det vil sige planter, der er så tæt som muligt på deres naturlige form og dermed minimalt forarbejdet. Eksempler på dette er en appelsin frem for appelsinjuice, sojabønner fremfor sojaprotein og fuldkornsris fremfor hvide ris.

Forskellen på vegansk og plantebaseret kost

Hvor en plantebaseret kost hovedsageligt består af fødevarer fra planter men også kan indeholde animalske fødevarer mindre mængder, udelader en vegansk kost alle former kød, fjerkræ, fisk, skaldyr, mælk, mejeriprodukter og æg fra kosten.

En vegetarisk og en vegansk kost kan, modsat den plantebaserede, godt indeholde forarbejdede fødevarer fx alkohol, sodavand, slik og kød- og mejerierstatningsprodukter. På den måde defineres en vegetarisk og vegansk kost ud fra fraværet af animalske fødevarer - i større eller mindre grad. En plantebaseret kost defineres ikke ud fra fravalg, men derimod tilvalg af som oftest plantebaserede fødevarer i deres naturlige form. Chips fx kan sagtens være veganske, men vil næppe indgå i en plantebaseret kost i større mængder, da det er et meget forarbejdet produkt.

Derudover undgår de fleste veganere ligeledes læder, pels, uld, honning og produkter testet på dyr. En vegansk kost er således defineres ud fra hvad, der ikke spises, hvorimod en plantebaseret kost nærmere defineres ud fra hvad, den faktisk indeholder.

Fordele og ulemper ved plantebaseret kost 

Der kan være mange fordele ved at spise en plantebaseret kost. Grøntsager, korn, nødder, frø, bælgfrugter og frugter er alle fødevarer, som indeholder mange af de vitaminer og mineraler, som kroppen skal bruge for at holde sig sund og rask. Fødevarestyrelsens officielle kostråd siger, at vi skal spise 600 gram frugt og grøntsager dagligt, og at mindst halvdelen skal være grøntsager1.

Faktisk adskiller en plantebaseret kost sig ikke meget fra kostrådene, idet de ligeledes taler for at skære ned på det røde kød, spise mindre mættet fedt, sukker og salt.

Udover at der kan være sundhedsmæssige fordele ved en plantebaseret kost, kan det også være en mere bæredygtig livsstil. Animalske produkter har generelt et større CO2-aftryk end de vegetabilske, så hvis man ønsker at leve mere klimavenligt, kan det være et skridt på vejen at skære ned særligt på det røde kød. Det er dog vigtigt at sikre sig, at kosten stadigvæk er sammensat således, at man får de nødvendige næringsstoffer. En bæredygtig kost handler nemlig ikke kun om CO2-aftryk, den skal også være sund og indeholde de vigtige vitaminer og mineraler, som du kan læse i denne artikel.

Ulemperne ved en plantebaseret kost afhænger af, hvordan kosten sammensættes. Hvis den plantebaserede kost er varieret, er der ikke nødvendigvis ulemper ved kosten. Men bliver den plantebaserede kost ensidigt i en sådan grad, at der udelukkes hele fødevaregrupper, kan man risikere at komme til at mangle vigtige næringsstoffer.

Er plantebaseret kost sundt?

Der er mange måder at spise sundt på. En plantebaseret kost, der hovedsageligt består af hele planter og en mindre andel af animalske fødevarer, kan sagtens være en sund kost. Udelader du helt eller delvist de animalske fødevarer fra kosten, skal du dog sikre dig, at du får alle de vigtige næringsstoffer.

Er du vegetar eller veganer, øges risikoen for, at kroppen kommer til at mangle vigtige næringsstoffer. Det gælder især næringsstofferne vitamin B12, D-vitamin, zink, selen, calcium og jern, der findes i flere animalske fødevarer.  Det er også værd at bemærke, at en vegetarisk og vegansk kost sagtens indeholde for meget tilsat sukker, salt og forarbejdede fødevarer.

Der er studier, der viser, at vegetarer lever et længere og sundere liv, men det er ikke dokumenteret, at det skyldes fraværet af animalske produkter. Det skyldes nok nærmere, at vegetarer generelt er slankere, mere fysisk aktive, ikke-rygere og drikker mindre alkohol sammenlignet med personer, der spiser animalske fødevarer. 

Fælles for både en plantebaseret, en vegetarisk og en vegansk kost er, at kosten kan mangle variation og den rette fordeling af makronæringsstoffer (fedt, protein og kulhydrat). Vigtigst af alt gælder det at spise varieret og ikke for meget, hvilket ligeledes er en del af Fødevarestyrelsens 10 kostråd2

Plantebaseret kostplan

Vil du gerne spise mere plantebaseret, men ved ikke helt, hvor du skal starte? Så se denne kostplan, vi har lavet, som opfylder alle behov for forskellige næringsstoffer og lever op til Fødevarestyrelsens 10 kostråd.